Alvázszám lekérdezés használtautó-vásárlás előtt

Milyen nehézségekkel jár egy új, alvázszám lekérdezésre épülő autós szolgáltatás bevezetése a piacra?

Egyéb

Az autós közösséget szolgáló European Car Data House Zrt. nemrégiben egy új termékkel, a professzionális járműelőélet-elemzéssel lépett piacra. Projektgazdaként mesélek az ötlet megszületéséről, a kezdeti nehézségekről és kihívásokról, valamint a biztos sikerhez vezető lépésekről.

 

Alvázszám lekérdezés az online autó előélet vizsgálathoz
Online autó-előélet ellenőrzés alvázszám-lekérdezéssel

Emlékszem, egy vezetőségi ülésen hosszasan beszélgettünk a cégcsoport jövőjéről, a fejlődés lehetőségeiről és potenciálisan életképes termékekről, szolgáltatásokról. Egy dolgot biztosan tudtunk, szerettünk volna további értéket teremteni, szerettünk volna olyan irányt meghatározni, amely az autósokat szolgálja, őket teszi a középpontba. Amikor termékfejlesztésről, ötletelésről van szó, remek kiindulási alap lehet két egyszerű kérdés: „mire van szüksége az ügyfeleinknek” és „mit tudunk másoknál sokkal jobban csinálni”. Mi is így tettünk.

Felmerült a járműelemzés, amely a használtautó-piac egyik legmeghatározóbb szolgáltatása volt már akkor is évek óta. Nem akartuk feltalálni a spanyolviaszt, ám jól ismerve a vetélytársainkat, a szolgáltatásuk tartalmát és színvonalát, tudtuk, lehetne ezt sokkal jobban is csinálni és azt is tudtuk, hogy a használtautó-vásárlással járó rizikót közös érdekünk csökkenteni. Az első lépés tehát az volt, hogy meghatároztuk azokat a „selling pointokat”, amelyekkel kiemelkedhettünk a tömegből. Úgy találtuk, hogy az egyik legnagyobb probléma a járműelőélet-lekérdezésekkel a jelentések értelmezhetősége.

Tulajdonképpen ez még ma is probléma, ha lekérdeznél egy autót egy tetszőlegesen kiválasztott ismertebb szolgáltatónál, jó eséllyel olyan elemzést kapnál a pénzedért, amely hemzseg az elírásoktól, a magyartalan megfogalmazásoktól és a felesleges információktól. Ebben mi nagy lehetőséget láttunk, úgy éreztük a vásárlók örülnének egy könnyen átlátható, könnyen értelmezhető, ékes magyar nyelven íródott, a számukra releváns adatokat tartalmazó elemzésnek. A megoldás egyszerű volt: a manapság elterjedt automatizált rendszerek helyett mi szakemberek bevonásával, kézzel készítjük el őket.

Az alapos munka ugyan erőforrás- és időigényes, de mi hittünk és ma is hiszünk benne, hogy minden egyes jegyzőkönyv megéri a befektetett energiát. Az eredményeket jól tagoltan, átláthatóan, fejezetekre osztva, letisztultan tárjuk a megrendelő elé. Kiemelt célunk volt, hogy az ügyfeleink már első ránézésre is tudják, ha valamire különösen oda kell figyelni egy használt autó kapcsán. További segítségként minden fejezetben magyarázatokkal segítjük a kapott információk értelmezését és a visszajelzések alapján kijelenthetem, hogy nagy sikernek örvend ez a fajta megközelítés.

Az előzetes piackutatás során találtunk egy másik megcélzandó problémát is, mégpedig azt, hogy a különböző elemzések eltérő minőségű információval szolgálnak. Sajnos sűrűn előfordul, hogy amit találnak, az nem felel meg teljesen a valóságnak. Mondanom sem kell, hogy a félretájékoztatás káros mindenki számára, tudtuk, hogy ezt meg kell oldani. Szakembereink ebben is segítségünkre voltak, hiszen a kapott információkat nem algoritmusok hányják jelentésekbe, mint másoknál, hanem hozzáértők ellenőrzik azokat, több forrásból, hazai és nemzetközi adatbázisokból is megerősítik hitelességüket.

Törekvéseink harmadik célpontja a kapott információk helyességén felül az volt, hogy mi adjuk a lehető legtöbb adatot az online előélet-kutatás során. Nem csupán jobban akartuk csinálni, mint mások, nem csak pontosabb elemzéseket szerettünk volna készteni, hanem mennyiségben is az elsők szerettünk volna lenni. Éppen ezért több területet fedünk le, több szempont szerint elemzünk. Az olyan „alap” szolgáltatások, mint például a futásteljesítmény hitelességének ellenőrzése, a kártörténet vagy a rendőrségi adatbázisok lekérdezése mellett mi EUROTAX-értékbecslést is adunk, ami kiemelten hasznos szolgáltatásnak bizonyult a megvásárolni vagy éppen eladni kívánt autó vételárának a meghatározásához.

Természetesen, mint mindenki, a termékünk bevezetésekor számtalan nehézségbe ütköztünk. Minden kezdet nehéz, és mi úgy éreztük, ez ránk nézve valamiért hatványozottan érvényes. A legnagyobb kihívás például az volt, hogy meggyőzzük az embereket a szolgáltatásunk hasznosságáról egy olyan piacon, amelyet már leuraltak olyan szolgáltatók, akik sablonadatokat vagy sokszor használhatatlan töltelékadatokat, vagy túl kevés adatot adnak meg, ráadásul sokszor hibásan és értelmezhetetlen formában adják közre.

Nem csoda, hogy ezen tapasztalatok alapján sokan kételkedve álltak hozzánk és a termékünkhöz. Egyáltalán nem volt egyszerű feladat meggyőzni az ügyfeleinket arról, hogy értékes szolgáltatást nyújtunk, olyat, amire valóban szüksége van a használtautó-piacnak és amellyel biztosan elégedettek lesznek az ügyfelek. A kezdeti bizalmat úgy alapoztuk meg, a kételyeket úgy oldottuk fel, hogy meghatározott esetekre pénzvisszafizetési garanciát kínáltunk. Ez az ajánlatunk egyébként a mai napig érvényes, mert bízunk a termékünkben, bízunk a szakembereink által készített előélet-elemzések pontosságában és hozzáadott értékében.

A másik nagy kihívás az volt, hogy nem mindenki értette elsőre, hogy például hiába érte sérülés az autót, ha azt nem jelentették a biztosítónak és nem készült hivatalos kárkalkuláció, akkor adat híján mi sem látunk rá az eseményre. Sajnos, a nem hivatalos sufni-szerviz tevékenységekről, arról, ha valaki a kert végében pofozza helyre a sérült autót, nem marad nyom a hazai és külföldi adatbázisokban. Ez ellen senki nem tud mit tenni, elkészült jelentéseinkben éppen ezért fel is hívjuk erre mindenki figyelmét és hangsúlyozzuk, az autó valós állapotáról minden esetben a helyszíni szemle során kell meggyőződni. 

Az is előfordult, hogy a járműelőélet-kutatásaink során nem találunk problémát, nincs futásteljesítmény-manipulációra utaló jel vagy nem érte korábban sérülés az autót. Mindez persze alapvetően jó hír, ám előfordult, hogy a megrendelő úgy érezte, nem kapott megfelelő szolgáltatást a pénzéért, hiszen nem találtunk baljós jeleket. Gondolj csak bele: ha felbérelsz egy magánnyomozót, mert arra gyanakszol, hogy a feleséged megcsal, de a magánnyomozó azzal tér vissza, hogy a feleséged kávézóban, a barátnőivel tölti a délutánjait, akkor kifizeted a magánnyomozó tiszteletdíját?! Kénytelen leszel, hiszen a munkáját elvégezte; más kérdés, hogy a gyanúd nem nyert bizonyítást… De vissza a járműelőélethez: a nem létező kártörténet problémakörét végül azzal oldottuk fel, hogy cikkeket jelentettünk meg több autós oldalon is, igyekeztünk elmagyarázni a helyzetet, edukálni az embereket. Fontos kiemelnem, hogy ha nincsenek problémák, az jelentheti, hogy valóban nincsenek, de okozhatja az is, amit már említettem, hogy nincs róla információ az elérhető adatbázisokban

Autó kártörténet
Vajon rögzítették-e a káreseményt a baleset után?

Szerencsére a kezdeti nehézségek után egyre több és több pozitív visszajelzés érkezett, voltak, akiket egy jó vételhez segítettünk, mások nekünk köszönhetően kerülték el a rossz vételeket. Legnagyobb megelégedésünkre új és visszatérő ügyfeleink száma is folyamatosan növekszik, most ott tartunk, hogy további fejlődési lehetőségeket keresünk, bővítendő a lehetséges adatforrásokat. Igyekszünk ingyenes használtautó-vásárlási tanácsadó írásokat publikálni, ezzel is elősegítve, hogy a vásárlók tudatosabbak legyenek, könnyebben kiszűrjék a problémás gépjárműveket vagy éppen megtalálják számukra a legjobbakat.

Végezetül egy fontos gondolat, egy tanács, amelyet remélem, sokan megfogadnak. A használtautó-piacon sajnos rengeteg az átverés, rengeteg a rosszhiszemű eladó, a negatív tapasztalat és a félresikerült vásárlások utáni probléma. Ha valaki nem elég körültekintő, nem elég alapos, akkor sok esetben hoz rossz döntést, amely később feleslegesen elköltött százezrekben és álmatlan éjszakákban nyilvánul meg. Függetlenül attól, hogy valaki az ECDH Zrt. járműelemző szolgáltatását veszi igénybe vagy sem, ha használtautó-vásárlás előtt áll, mindenképpen kérdezze le a kinézett gépkocsi alvázszám és tudja meg a lehető legtöbbet az előéletéről! Könnyen elképzelhető ugyanis, hogy ez néhány ezer forintos kiadás lesz a legjobb befektetése.

(A következő írásaim egyikében a helyszíni állapotfelmérés termékfejlesztéséről fogok beszámolni.

Vélemény, hozzászólás?