Keresőoptimalizálás

Keresőoptimalizálás – avagy mennyire követik az alapvető SEO-szabályokat a keresőoptimalizálást hirdető oldalak?

Egyéb, seo

Biztosan izgatott már az a kérdés, hogy vajon egy mesterséf milyen ételt főz otthon, egy kőművesnek hogy néz ki a háza, vagy egy standupos mennyit viccel a családtagjaival. Nos, engem az érdekelt mostanában, hogy a legjobb SEO-szakemberek mennyire követik weboldalukon a saját maguk által kőbe vésett szabályokat.

A SEO, azaz Search Engine Optimalization, magyarul keresőoptimalizálás afféle internetes varázslásként él a köztudatban. Megrendelőim gyakran keresnek meg azzal, hogy s(e)ózzam meg az oldalukat – mintha bizony valami titkos távolkeleti fűszerről volna szó. Sokan közülük csalódottan ingatják a fejüket, amikor kulcsszavakról, jó tartalomról, linkekről és megfelelő technikai beállításokról kezdek beszélni. Merthogy egy weboldal optimalizálása főként ezekről szól.

“Csak ennyi?!” – kérdezik. “Hiszen ezt én is bármikor meg tudom csinálni!”

“Rajta hát!” – mondom. És persze nem egy, nem két próbálkozás dőlt dugában már ott, hogy egyszerűen a legalapvetőbb meta tagek is kitöltetlenül maradnak, vagy két bekezdésnél, ne adj isten, már a címnél feladják, amikor cikket kéne írni. Nem csodálkozom, nem mindenkinek való a keresőoptimalizálás. Érdemes ezt a profikra bízni.

De kik számítanak profi SEO-snak? Hát azok, akik a weboldalukon  nagybetűkkel hirdetik “SEO”, vagy “keresőoptimalizálás” szolgáltatásukat, és ahol ajánlatot is kérhetsz saját weboldalad optimalizálására, rendbe tételére. Az ite.hu-n még egy tiszteletreméltó terjedelmű listát is találni a hazai 44 legmenőbb SEO szakértőről.

No de melyiket válaszd? Nem az én tisztem megmondani a tutit. Bizonyára mindannyian rengeteg tapasztalattal rendelkező, felkészült keresőoptimalizáló szakember. Ám hogy megkönnyítsem a dolgod, megvizsgáltam az említett listáról pár magyar SEO-oldalt. Az összehasonlítás alapjául az szolgált, hogy a vizsgált oldalak által is sokszor szóba hozott optimalizálási tanácsokat saját maguk mennyire követik. Mintha építkezés előtt megnéznéd, milyen háza van a kőműves vagy ács jelöltednek. Így szakmailag könnyebben megítélhető, kitől mire számíthatsz.

Olyan weboldalakat válogattam ki, amelyek tulajdonosával már dolgoztam, vagy ahol visszatérő olvasó vagyok, illetve akik sokat hirdetik magukat.

Rengeteg optimalizálási szempont van, egyes cikkek akár 200 ilyen megközelítési pontot is megemlítenek. Van azonban pár olyan, amelyet szinte mantraszerűen mindenki megemlít. Ezek lényegében SEO közhelyeknek számítanak, olyan feltételeknek, amelyeket ha valaki weben vállalkozóként nem teljesít, kis túlzással akár el is kezdheti temetni üzletét.

SEO szolgáltatást kínáló weboldalak összehasonlítása – a szempontok

Alább tehát olyan SEO alapvetések alkalmazása alapján hasonlítottam össze a szolgáltatókat, amelyek megítélése a hazai és nemzetközi szakmabeliek körében is teljesen egyöntetű. Fontosak, és kész. Mindegyik szempont 1 pontot ért. A sorrend kialakításában egyébként a The Pitch oldal megközelítését vettem alapul.

  1. Megjelenés a saját brandre: megjelenik-e az adott weboldal főoldala a keresőben a lista élén? Akkor teljesül, ha a honlap címét beírom, és ott találom az első helyen.
  2. Google indexelte-e a legfontosabb kulcsszóra az oldalt: ha beírom a honlap címét és a legfontosabb kulcsszavát (jelen esetben “SEO” vagy “keresőoptimalizálás”), és találatként megjelenik a keresőben.
  3. Mobilra optimalizált megjelenés: ez egyszerű, lényegében jól olvasható és használható a weboldal mobilon. Ezeket néztem meg: 1) menü jól bökhető és sikerül vele navigálni; 2) megadott telefonszám és emailcím jól bökhető és bejön a telefonszám meg az emailcím; 3) el tudok navigálni a szolgáltatásokig 4) olvasható a főoldal és az aloldalak.
  4. Mobilbarát oldal: ha a Google keresője (számtalan szempont alapján) mobilbarátnak ítéli az oldalt.
  5. Ki van- e töltve a title a főoldalon és az aloldalakon: ha már olvastál keresőoptimalizálási témában, akkor tudod, hogy a kitöltetlen title-ért simán keresztre küldenek.
  6. Ki van-e töltve a meta description a főoldalon és az aloldalakon: úgyszint főbenjáró bűn, csak épp egy kitöltetlen meta descriptionért kerékbetörés jár.
  7. Kulcsszó elhelyezése: azaz szerepel-e a legfontosabb kulcsszó a title-ben, a meta descriptionben, a főoldal h1, h2 esetleg h3 tagjeiben, a főoldalon elhelyezett kép ALT tagjében, és legalább egy bekezdésben.
  8. Domain: legyen rövid, tükrözze a weboldal témáját, lehetőleg tartalmazza a weboldal legfontosabb kulcsszavát is.
  9. URL-ek kezelése: legyen az ésszerűség keretein belül rövid minden URL az oldalon, legyen benne minél kevesebb /, egy aloldal URL-je ne emberi szemnek értelmetlen számokból és speciális karakterekből álljon, hanem értelmes szavakból, a szavak kötőjellel tagoltak.
  10. Képek elnevezése és ALT tagjének kitöltése: a Google-nek sokat segít, ha egy képfájlt pontosan megnevez a szerkesztő, és az ALT taget is értelmesen kitölti, ebből eredményesebben következtet arra, hogy mi van az adott képen.
  11. Friss, egyedi, rendszeres, megfelelő terjedelmű tartalom: ez mutatja azt, hogy az oldal tulajdonosa folyamatosan gondozza felületét, újabb és újabb tartalmat oszt meg.
  12. A tartalom tagolt címmel, alcímmel, bekezdésekkel, listával, táblázattal, kiemelésekkel stb.: szuper, ha mindig friss, egyedi tartalommal rendelkezel, de azért az sem árt, ha ezt a tartalmat szépen, jól olvashatóan jeleníted meg, és törekszel az információ minél jobb tagolására.
  13. Mit látnak a keresőrobotok: https://www.browseo.net/ segítségével akár te is megnézheted, mit látnak a Google keresőrobotjai az oldaladból. Megeshet, hogy Flash vagy iFrame-be ágyazott oldalakból semmit se látnak.
  14. robots.txt: a keresők ez alapján döntik el, indexelik-e az oldalt.
  15. Sitemap: keresőrobotoknak segít eligazodni az oldalon belül, és arról tájékoztat, hogy mikor frissültek az aloldalaid.
  16. Mennyi link mutat az oldalra: ha nagyon leegyszerűsítem, akkor mennyire tartják jelentősnek az oldalad a weben.
  17. A belső linkhálózat jól ki van-e építve: ez azt mutatja, mennyire segítesz eligazodni az olvasóidnak a saját oldaladon belül. (A mostani vizsgálat során csak a tört linkek mennyiségére figyeltem.)
  18. Oldal betöltésének sebessége: ez ismét arról árulkodik, hogy mennyire figyelsz a felhasználói élményre. Ha gyorsan betölt az oldalad, elégedettek lesznek a látogatóid. Ha nem, akkor jó eséllyel otthagyják az oldalad.
  19. Képek optimalizálása: ha egy oldal lassú, sokszor a kutya itt van elásva. A gigantikus méretű képek jó minőséget, de lassú betöltést eredményeznek. Érdemes tömöríteni, és a megfelelő képformátumot alkalmazni az oldalon. (A mostani vizsgálat során csak az első képek méretét néztem meg.)
  20. Analitika az oldalon: az elemző eszközökkel tudod kiszűrni a hibákat, optimalizálni a működést. Google Analytics vagy más hasonló elemző szoftver nélkül mintha félig vak volnál.

Mindegyik szempont elfogadható alkalmazása 1 pontot ér.

SEO szempontok

Keresőoptimalizással foglalkozó oldalak SEO-szempontból

A fenti listában szereplő nézőpontokat bárki alkalmazhatja a saját weboldalának javítása, tökéletesítése érdekében. Én most arra használtam ezeket, hogy megállapítsam, melyik szereplő mennyire veszi komolyan a SEO alapjait, amikor a saját weboldaláról (üzletéről) van szó.

Az egyes szempontok néhol bővebb kifejtést is igényelnének, ám próbáltam ilyen esetekben is egyetlen nézőpontot érvényesíteni, mivel egy mindenre kiterjedő vizsgálat meghaladta volna a jelen elemzés kereteit. Például a kulcsszavak elhelyezésére H1-H5 mélységben érdemes figyelni, de én csak H1-H2-ig mentem; az oldal sebességét 3 különböző eszközzel is megnéztem; vagy az optimalizált képeknél nem csupán a méretre, de a fájlformátumra, a fájlok elnevezésére és elhelyezésére is szoktak ügyelni.

Nézzük végre, a profi keresőoptimalizálók mennyire figyelnek az elemi SEO-ra.

(2020-11-08 adatok.)

SEO szempontok honlapseo.hu ite.hu seo.hu seostrategia.hu thepitch.hu
 Saját brand      ×    
 Kulcsszóra index      × (SEO-ra igen, keresőoptimalizálásra már nem!)    
Mobilr optimalizált megjelenés Menüre kattintáskor belenagyít az oldalba.   Hamburger nem működik, nem érem el a szolgáltatásokat.    
Mobilbarát      ×
Kitöltött title max. 70 karakter 70 helyett 172 karakter, kulcsszóhalmozás      
Kitöltött meta d. 160-320 karakter csak 119 karakter  ×  × csak 156 karakter csak 63 karakter
Kulcsszavak elhelyezve  h1 kérdéses, 5/6  h1 kérdéses, 5/6  6/6  6/6  6/6
Domain    ✓  ✓  ✓  ✓
Tiszta URL    ✓  ✓  ✓  ✓
Képek elnevezése és ALT tag  1 üres ALT tag  14 üres ALT tag  3 üres ALT tag 31 üres ALT tag, képek elnevezése is lehetne ötletesebb  2 üres ALT tag (aweberes képek)
Jó és rendszeres (havi 1) tartalom  nincsenek dátumozva a cikkek, csak a frissítések dátuma látszódik    nincs rendszeres tartalom  nincsenek dátumozva a cikkek
Tagolt tartalom
Keresőrobotok
Robots.txt
Sitemap  
Külső linkek / domain  8882 / 62  1556 / 244  1126 / 247  2091/23  2306 / 359
Tört linkek   3 913  1  23   3436
Oldal sebessége  Google Speed: 77/98

GTMetrix: 92/79

Webpagetest: FAAAAB

Google Speed: 56/77

GTMetrix: 68/69

Webpagetest: FFAAAF

Google Speed: 64/99

GTMetrix: 91/76

Webpagetest: FBAAFD

Google Speed: 18/72

GTMetrix: 82/68

Webpagetest: FAAAAB

Google Speed: 36/76

GTMetrix: 68/60

Webpagetest: FCAAAA

Optimalizált képek (első letöltött kép mérete)  72.2 KB  1.8 KB  22.3 KB  7.3 KB  7.0 KB
Analitika  ✓  ✓  ✓  ✓  ✓
VÉGEREDMÉNY  14 pont  15 pont  14 pont  16 pont  15 pont

SEO WOW

SEO alapok a professzionális keresőoptimalizálóknál – végeredmény

A vizsgálat azzal a legmeglepőbb tanulsággal szolgált, hogy a legalapvetőbb SEO szabályokat is megsértik azok, akik egyébként elismert szakértői a webes keresőoptimalizálásnak. Például nem mindegyik oldal jelent meg / működött mobilon tökéletesen, ami azért különös, merta forgalom 70-80%-a már évek óta mobilos használóktól jön.

A másik furcsaság az elhanyagolt meta description volt. Bár nem vagyok egy meta tag fetisiszta, azért a title és a meta description kitöltése pont az 5 perc alatt pipálható feladatok kategóriája, így komoly hiba, ha valaki nem tölti, vagy nem használja ki a 160 karaktert.

A tört linkek alkalmankénti magas száma pedig azt mutatja, hogy a weboldal tulajdonosa nem jó kertész: lehet, hogy gondosan elültette a palántákat, lehet, hogy sokféle palántát ültetett, lehet, hogy a trágyázással és az öntözéssel sincs gond, de mireföl az egész éves munka, ha aztán hagyja az illető a gazokat elszaporodni?

A megszerezhető 20 pontból a seostrategia.hu 16 pontot szerzett, és ezzel első helyezett lett. Az ite.hu és a thepitch.hu oldalak 15 ponttal holtversenyben a második helyezést érték el, végül a honlapseo.hu és a seo.hu lettek szintén megosztve 14 ponttal a harmadik helyezettek.

Ha lesz egy kis időm, a következő alkalommal azt fogom megnézni, hogy a nemzetközi SEO-guruk oldalai hogyan teljesítenek egy hasonló vizsgálat során.

Érdemes a saját weboldaladra is megcsinálni egy hasonló vizsgálatot, ha úgy érzed, hogy valami nem stimmel az üzleted körül. Sok sikert, remélem, a fentiek segítenek neked is!

Vélemény, hozzászólás?